Namens alle aangesloten pleegzorgorganisaties heeft Jeugdzorg Nederland een nieuwe pleegzorgcampagne gelanceerd. Met de slogan ‘Jouw huis een 2e thuis’ willen we zoveel mogelijk mensen inspireren om hun huis en hart open te stellen voor kinderen die een tweede thuis nodig hebben.
De lancering, die gelijk viel met de aftrap van de Week van de Pleegzorg, vond op 1 november plaats in Hilversum. Dit in bijzijn van demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen, pleegouders, (pleeg)kinderen, pleegzorgprofessionals, Nicolien van den Berg (bestuurslid Jeugdzorg Nederland) en Karin van Hunnik (voorzitter portefeuillehoudersoverleg Jeugd en Onderwijs van Gooi en Vechtstreek). Tijdens de openingsceremonie tekenden 30 leerlingen van Montessorischool-Centrum met stoepkrijt een huis en legden daar een deurmat voor met daarop de campagneslogan. Gijs Staverman, radio dj en zelf ook pleegvader, presenteerde het geheel.
Jouw huis een 2e thuis
Het bieden van een tweede thuis spreekt tot de verbeelding. Het centrale thema in de campagne is je huis openstellen voor kinderen zodat zij zich ‘welkom voelen’ en ‘kind aan huis’ kunnen zijn. Het zegt daarmee ook iets over de positie van pleegouders ten opzichte van ouders. Een pleeggezin is bij voorkeur aanvullend of tijdelijk.
De ontwikkelde campagnematerialen laten de diversiteit van pleegzorg zien en zijn aan te passen met een regionale boodschap. Van kindgerichte werving tot aan een communicatieboodschap in dialect. Vanaf vandaag is de campagne te vinden op www.pleegzorg.nl.
Hieronder alvast een impressie van de campagne!