Het grootste deel van de Nederlandse kinderen vindt zonder hulp de weg in het onderwijs. Het neemt niet weg dat nog 15 procent van de schoolkinderen extra ondersteuning nodig heeft. Voor ruim 200.000 kinderen is maatwerk nodig. Zeven partijen van jeugdhulp en jeugd(gezondheids)zorg willen de kansen voor deze kinderen vergroten. Om dat te bereiken, hebben de ondertekenaars van dit initiatief twee vragen geformuleerd die het politieke debat over deze ‘sociale achterstand’ voeden.
Actiz, GGD GHOR Nederland, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, Sociaal Werk Nederland, VOBC en VGN brachten vandaag de urgentie van deze kwestie onder de aandacht door in de Tweede Kamer een petitie aan te bieden, in de vorm van een kleurplaat.
Samenwerken
Het Nederlandse onderwijs- en zorgstelsel is weliswaar complex, maar biedt toch ruimte als lokale en regionale driehoeken van gemeenten, onderwijs en zorgaanbieders komen tot een gedeelde visie en ambitie. Er zijn vele goede initiatieven in de regio’s, waarbij de gemeenten, het onderwijs, de zorg en de jeugdhulp goed samenwerken. Voorwaarde is dat alle partijen altijd het belang van het kind voorop stellen en leren van wat al goed gaat. Daarom is bij dit initiatief gekozen voor de metafoor van de kleurplaat. Die is voor een deel al ingekleurd, maar er zijn nog plekken waar kleur ontbreekt…
De zeven ondertekenaars van de kleurplaat vinden dat in het VN kinderrechtenverdrag en het VN-verdrag handicap de drie voorwaarden staan die gelijke ontwikkelingskansen voor alle kinderen borgen:
1. Ieder kind heeft recht op passend onderwijs en passende ontwikkelmogelijkheden.
2. Het belang van het kind staat altijd voorop, systemen zijn daaraan ondergeschikt.
3. Ouders zijn primair verantwoordelijk voor zorg, begeleiding en opvoeding. Onderwijs- en zorgprofessionals kunnen altijd een ondersteunende rol spelen.
Investeren
De voorbeelden van goede samenwerking die er zijn, worden onvoldoende gedeeld en verankerd. De zorg- en jeugdhulppartijen willen dat we in Nederland echt van elkaar leren en ervoor zorgen dat wat werkt ook blijft werken. Daarnaast signaleren de partijen dat personeelstekorten op scholen en in de zorg de mogelijkheden begrenzen om met elkaar stabiele onderwijs-zorgarrangementen te realiseren. Die stabiliteit is hard nodig, want de inzet van onervaren krachten in combinatie met veel personeelswisselingen werkt nu belemmerend. Goede en innovatieve combinaties van onderwijs, zorg en jeugdhulp vragen binnen en over de domeinen heen investeringen in voldoende deskundigheid. De zeven organisaties vragen daarom de Tweede Kamer er bij de ministers van OCW en VWS op aan te dringen om samen te verkennen hoe kennisdeling en -ontwikkeling kan worden gestimuleerd, georganiseerd en gefaciliteerd. Voorts vragen zij te investeren in werving en behoud van (specialistische) deskundigheid van personeel. .
Petitieaanbieding
De politiek is vandaag gevraagd om symbolisch mee te werken aan de ‘inkleuring’ van het kinderrecht op onderwijs op maat. Vier kinderen, waarvan drie leven met een beperking, de ouders en ondertekenaars nodigden Kamerleden uit om het beeld zo volledig en zo kleurrijk mogelijk te maken.
Lisa Westerveld (Groenlinks): ‘ik heb nog niet eerder zo’n originele petitie mogen ontvangen.’
Peter Kwint (SP):’Gelukkig mogen we buiten de lijntjes kleuren.’